Un somni visionari, Jean-Pierre Gauchi (2014)

 

Un somni visionari

Ítems

Explicació

Espai fílmic

Geogràfic

Dramàtic

Temps fílmic

Adequació

Condensació

Continuïtat

Simultaneïtat

Moviment

 

Il·luminació

Natural

Artificial

Color

Pictòric

Històric

So

Paraula

Música

Estructura

Arrancada

Desenvolupament

Culminació

 

Activitats

·         De recepció del curtmetratge Un somni visionari, Jean-Pierre Gauchi (2014)

1.      Escriu la sinopsi del curtmetratge.

2.      Analitza els següents elements de la comunicació no verbal:

 

Pare

Mare

Fill

Filla

Postura

 

 

 

 

 

Mirada

 

 

 

 

 

Somriure

 

 

 

 

 

Gestos

 

 

 

 

 

3.      Explica la metàfora d’aquest curtmetratge.

·         De producció del curtmetratge Un somni visionari, Jean-Pierre Gauchi (2014)

1.      En grups de quatre persones munteu una presentació on es vegin les diferències entre el llenguatge masculí i femení.

Llenguatge i tècniques audiovisuals

1.      Feu la fitxa tècnica dels ítems d’aquest curtmetratge.

Pantalla de lectures[1]

Als anys vint i trenta del segle XX, la indústria cinematogràfica catalana comptava amb un bon nombre de productores. Malgrat això, la introducció de la llengua catalana i la seva literatura encara era un fet testimonial i les adaptacions cinematogràfiques no eren gaire freqüents. D’aquest període trobem Terra baixa (Fructuós Gelabert, 1907), L’auca del senyor Esteve (Lucas Argilés, 1929) o El café de la marina (Domènec Pruna, 1933).

Durant la Guerra Civil i la dictadura la intenció de seguir avançant es va veure totalment frenada. Madrid es va convertir en la capital de la producció estatal i pocs van ser els projectes que van rebre vist-i-plau. Entre aquests trobem La respuesta (Josep Maria Forn, 1969) adaptació de l’obra de Manuel de Pedrolo M’enterro en els fonaments, Laia (Vicente Lluch, 1970) de Salvador Espriu o el drama religiós La ferida lluminosa (Tulio Domicheli, 1956) de Josep Maria de Segarra. Aquest declivi durarà fins als anys seixanta quan l’anomenada Escola de Barcelona reprèn amb empenta el cinema català amb estètica renovada. Tot i ser un període curt, n’hi va haver prou per recuperar l’interès pel cinema català i formar nous professionals. La col·laboració entre Joan Brossa i diferents membres del grup avantguardista Dau al set amb el realitzador Pere Portabella va donar fruit en quatre treballs de qualitat: No els compteu amb els dits (1967), Nocturno 29 (1968), Vampir-cuadecuc (1970) i Umbracle (1972).

La fi de la dictadura va venir acompanyada de la reivindicació de la cultura catalana. Sobretot es buscava viabilitat econòmica fet que va propiciar l’empenta a les indústries culturals. El camp del cinema no va ser-ne una excepció, tot i que el seu interès inicial va anar disminuint empitjorat per les pèrdues econòmiques i les limitacions del suport institucional.

L’any 1975 es fundà l’Institut de Cinema Català que acollia la majoria de professionals. La voluntat dels directors catalans fou  tant obrir una època d’anàlisi històrica, política i social dels esdeveniments més recents (Ciutat cremada dirigida per Antoni Ribas el 19756) com fer-se més propers al públic amb pel·lícules més juvenils i contestatàries (La nova cançó, L’orgia dirigides per Francesc Bellmunt el 1977 i 1979 respectivament).

Activitats

1.      Busca informació sobre Escola de Barcelona i l’Institut de Cinema Català.

2.      Exemplifica:

a.       Tres actors o actrius catalans

b.      Tres pel·lícules dirigides i realitzades a Catalunya

c.       Tres directors catalans

 

Un somni visionair, Jean-Pierre Gauchi (2014).pdf (543481)

[1] Text extret de https://www20.gencat.cat/docs/Biblioteques/BP_Tarragona/Documents/Arxiu/cinema.pdf  el dia 08/05/2014